20 ГОДИНИ ДЕТСKИ ПЕСНИ, СМЯХ, ИГРИ ОГЛАСЯТ ДЕТСКАТА ГРАДИНА! С. Гьоврен

Правилници

Правилник 
за вътрешния трудов ред


ГЛАВА ПЪРВА


ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ



Чл.1.Този правилник конкретизира правата и задълженията на работниците и служителите и на работодателя по трудово правоотношение и урежда организацията на труда в детската градина.

Чл.2Този Правилник е задължителен за всички категории персонал и за директора, както и за родителите на децата и всички пребиваващи на територията на детското заведение лица.

Чл.3 Правилникът за вътрешния ред се издава на основание чл.181 от КТ .

ГЛАВА ВТОРА



ІІ.ПРИЕМАНЕ И ПРЕДАВАНЕ НА ДЕЦАТА.ПРОПУСКВАТЕЛЕН РЕЖИМ .



Чл. 4Децата се приемат през цялата година при наличие на свободни места.

Чл. 5./1/.Заявления за приемане по образец се подават до Директора на детската градина.

2.Детето се записва след предоставяне на всички документи от страна на родителите.

Чл. 6./1/Сутрешният прием на децата става от 7.30ч. до 8.30ч от учителя на определено за целта място в сградата.Не се допускат родители в стаитеза игри,сън и хранене.

2.Не се приемат болни деца,както и такива,за които карантинния срок не е преминал.

3.Децата се предават само и единствено на родителите или уполномощено от тях лице,заявено писменно от родителя.

4.Предаването на децата става до 18.00ч.



Чл7. С цел опазването здравето и живота на децата, опазване и охрана на МТБ :

1.Приема на децата се осъществява от двата работещи входа /източен и южен/ от учителките.

2.Обектът се отваря сутрин в 6,30 часа от чистача държащ ключовете и предава по същия начин в 18,30 ч. При установяване на нередности се уведомяват представителите на СОД.



3.Забранява се допускането на непознати лица, носенето на обемисти предмети, контакти с децата.



4.При констатиране на нередности всеки е длажен да информира директор, домакин, МВР.



Чл. 8Детската градина се охранява със СОТ като сутрин обекта се приема в 6,30 часа от чистачите първа смяна и вечер се предава в 18,30 часа от чистачите втора смяна.

Чл. 9. За всички констатирани нередности трябва да се уведомява директора и служителите на СОТ.



ІІІ.ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНО-ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

І.ДНЕВЕН РЕЖИМ



Чл.10.Образователно-възпитетилната работа с децата и спазването на рационалния им дневен режим е дело на целия колектив на детската градина.

Чл.11. Децата в детската градина се отглеждат,възпитават и обучават при условия,които гарантират:

-равни възможности за физическо,духовно и социално развитие;

- техните права,свободи и сигурност;

-зачитане на достойнството им,уважение и любов към детео;

-възпитание в дух на разбирателство,мир и толерантност:

-приобщаване към националните традиции и културни ценности.

Чл.12.Учителят в детската градина изпълнява и спазва клаузите на типовата характеристика за длъжността “Учител в детската градина “

Чл.13. Престоят на децата в детската градина се организира съобразно възрастовите особености и индивидуалните им потребности,както и съгласно годишния план ,приет на първия педагогически съвет за учебната година.

Чл.14.На педагогически съвет в началото на годината се приемат учебни програми по които се работи.Избора е измежду одобрените от МОН.

Чл.15.На децата се осигурява необходимото време за игра,занимания,работа по интереси,храна,сън и др.Спазва се строго дневния режим иседмичното разписание.

Чл16..Извеждането на децата на двора на детската градина от учителките,при провеждане на различни прояви на туризъм-разходки,излети,да става задължетелно с придружител от помощния персонал.

Чл.17.Следобедният сън на децата е минимум до 15.00ч. за подготвителната група и 15.30ч. за по –малките групи.





ІІ.РАБОТНО ВРЕМЕ. ПОЧИВКИ.





Чл.18.Работното врме на персонала се определя от Директора и се вписва в длъжностната характеристика.Работно време на градината е от 8.00ч. понеделник до 18.00ч. петък .

1.Детската градина работи целогодишно с посоченото работно време и почивки:

-официалните неработни дни

-между Коледа и Нова година

Чл.19.При ползване на отпуск за временна нетрудоспособност служителите да информират директора своевременно в деня на извършения преглед до 8.00ч. с цел да се осигури заместник.

Чл.20.Общи и педагогически съвети и съвещания се провеждат след работно време .

Чл.21.Платен отпуск се ползва от персонала по предварително утвърден график от Директора.











РАБОТНО ВРЕМЕ НА ПЕРСОНАЛА:



*Директор с група

понеделник,сряда,петък-ІІ смяна

вторник ,четвъртък –І смяна



*Учителки

І смяна-7.30ч.-13.30ч. /почивка-11.00ч.-11.30ч./

ІІ смяна-11.00ч.-18.30ч./почивка-14.00ч-14.30ч./



*Чистачки:

І смяна- 6.30ч.-15.00ч. /почивка-10.00ч.-10.30ч./

ІІ смяна-10.00ч.-18.30ч. /почивка-14.30ч.-15.00ч. /



*Домакин :

Гьоврен-7.00ч. -17.00ч. /почивка-12.00ч-12.30ч. /

Триград-7.00ч.-11.30ч. /почивка -10.00ч-10.15ч./



*Готвачки:

Гьоврен-7.00ч.-17.00ч. /почивка -12.30ч.-13.00ч./

Триград-7.00ч.-11.30ч. /почивка-10.00ч.10.15ч./



*Помощник-възпитател:-7.00ч.-11.30ч. –І смяна

13.30ч.-18.00ч.ІІ смяна









ІІІ.ОБЩИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ВСИЧКИ КАТЕГОРИИ ПЕРСОНАЛ



Чл. 22. Всички работници и служители на ЦДГ “ Радост” –с.Гьоврен и филиал Триград са длъжни:

1.Да се явяват на време на работа и да бъдат на работното си място до края на работното време.

2.Да се явяват на работа в състояние, което им позволява да изпълняват възложените задачи й да не употребяват през работно време алкохол или друго упойващо вещество.

3. Да използват цялото работно време за изпълнение на възложената работа.

4. Да изпълняват работата си в изискуемото се количество и качество.

5. Да спазват Правилника за БУВОТ, Правилника за вътрешния трудов ред и Правилника за дейността.

6. Да изпълняват законните нареждания на работодателя.

7. Да пазят грижливо имуществото, което им е поверено или с което са в досег.

8. Да пазят доброто име на детската градина, да не злоупотребяват с доверието на работодателя, както и да не разпространяват поверителни за него сведения.

9. Да не пречат на другите служители да изпълняват трудовите си задължения.

10. Да съгласуват работата си с останалите служители и да им

оказват помощ в съответствие с указанията на

работодателя.

11. Да изпълняват и всички други задължения, които

произтичат от нормативен акт, КТД, трудов договор и от

характера на работата.

12. Извършват временно друга работа, възложена им от работодателя или друго упълномощено от него лице.

13. Всеки служител е длъжен да поддържа необходимите

санитарно-хигиенни изисквания на работното си място, територия и поверени помещения.

14. В процеса на труда всички служители са длъжни да

използват осигуреното работно облекло и баджове.

15. Право на безплатна храна имат: ЗАТС, готвач, пом.готвач и чистачи. Домакинът записва поименно правоимащите за съответния ден.

16. Останалите категории персонал могат да се хранят срещу

заплащане.

17 .Порциите на служителите, на които им се полага храна, както и на допълнително записаните, се калкулират и сервират като детски. Полага се само обяд.

18 .Храната се консумира в дет. градина, без право да се изнася навън.

19 .Забранява се внасянето и изнасянето на хранителни и други продукти от детската градина. Когато това е наложително, произхода им се доказва с касова бележка.

20. Да не оставят на достъпни за децата места опасни и вредни за здравето им препарати,продукти, консумативи и материали.

21. Да поддържат в изправност здравните си книжки.

22. Забраняват се всякакви корекции в задължителните документации на детската градина водени от учители, домакина, мед. сестра.

23. Разместване на деца и персонал могат да се правят в интерес на работата и по преценка на работодателя, а при отсъствието му от заместника му.

24.За всяка промяна на смените на работа, служителите информират директора писмено в еднодневен срок. Промените се разрешават само в изключителни случаи.

25 Неуведомяването на директора се счита за нарушение па

трудовата дисциплина.

26. За решаването на изключително спешни оперативни задачи да се търси съдействие от ръководството на детската градина.

27. Забранява се напускането на работните места за всички категории персонал и не уплътняването на работното време.

28. Забранява се на служители да оказват давление на родителите за по-ранно вземане на децата.

29. Преди напускане на обекта всеки служител е длъжен да огледа МТБ, за изключи всички ел. уреди от електрозахранването, да затвори всички врати, прозорци и загаси осветителните тела, провери чешмите и предаде обекта на СОТ.

ІV.ХРАНЕНЕ.

Чл.23./1/В края на всяка седмица се изготвя седмично меню,което е съобразено с изискванията на РИОКОЗ и съгласувано с фирма доставчик.Продуктите се доставят от фирам на базата на сключен договор с община Девин.

2.менюто се закача на табло на входа на ;ДГ за информация на родителите.

3.От персонала се спазват строги изисквания по отношение на съхраниние,разливани и поднасяе на храната.

Чл.24.Храната и хигиената на хранене се контролира от директора,дежурния учител,медицинското лице.





V.ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РАБОТОДАТЕЛЯ ПО ТРУДОВОТО ПРАВООТНОШЕНИЕ



Чл. 25. ДИРЕКТОРЪТ

1. Представлява детската градина пред органи, организации и лица.

2. Организира приемането на децата в детската градина,

3. Организира изготвянето на щатното разписание и Списък -Образец № 2 на ДГ и ги представя за утвърждаване пред компетентните органи съгласно определените срокове.

4. Отговаря за кадровото осигуряване на детската градина.

5. Сключва, изменя и прекратява трудовите договори с педагогическия и другия персонал.

6. Организира, ръководи, контролира и отговаря за качественото отглеждане, възпитание и обучение на децата. Проверява режимни моменти.

7. Създава необходимите условия и стимулира творческите изяви на учителите, съдейства за повишаване на квалификацията им. Оказва специална помощ на младите учители.

8. Председател е на Педагогическия съвет, организира изпълнението на неговите решения и отговаря за законността им.

9. Организира изготвянето и предлага за утвърждаване от ПС Правилник за дейността на ДГ.

10. Изготвя по смисъла на чл. 181 от КТ Правилник за вътрешния трудов ред.

11. Организира административно-стопанската дейност, осъществява контрол на въпросите, свързани с изпълнението на ангажиментите по създадената организация, трудовата дисциплина и др.

12.Носи отговорност за правилното водене и съхраняване на документацията на ДГ.

13. Съхранява печата на детската градина

14.Изпълнява нормата за задължителна преподавателска работа.

15. Отговаря за целесъобразното и законосъобразното разходване на предоставените материални и финансови средства и подписва всички документи, свързани с изразходването им. Работи и отговаря за създаване на необходимата МТБ нейното опазване, стопанисване, рационално ползване и усъвършенстване.

16. Организира и осигурява срочното събиране на нормативноопределените такси.

17. Търси възможности за допълнителни прихода от дарения, спонсорство и др.

18. Установява отношения на сътрудничество с родителската общественост.

19. Съдейства на компетентните органи при извършване на проверки.

20. Изпълнява задачи, възложени му по компетенции от кмета на Община Девин, съгласно изискванията на КТ, ЗНЦПГБНП и др. нормативни и подзаконови нормативни актове.





Чл.26.Педагогическият съвет е постояно действащ орган на управление в детската градина ,за овсъждане на основните въпроси ,свързани с организацията и управлението на ЦДГ,за възпитателната работа с децата и тяхното здравеопазване.

Чл.27.Педагогическият съвет приема Правилника за вътрешния ред,избира формите на обучение,учебната програма за обучение и реда за провеждането й .



VІ.ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПОДГОТОВКАТА НА УЧИТЕЛЯ



Чл. 28.Учителите заемат длъжността съгласно държавните образователни изисквания за правоспособност и квалификация .

Чл.29.Не могат да заемат учителска длъжност лица:

-осъждани за умишлено престъпление от общ характер

-лишени от правото да упражняват учителска професия

-противопоказни заболявания.

Чл.30.Учителят е длъжен :

-да изпълнява задълженията описани в длъжностната му характеристика,Кодекса на труда,ЗНП,ППЗНП,нормативни актове.

-да изпълнява заповедите и разпорежданията на директора.

-носи отговорност за живота и здравето на децата от приемането му от родителя до предаването му на друг учител или на родителя.

-повишава системно своята квалификация.

-поддържа соректни отношения с колеги и родители на деца.

-защитава името и авторитета на детската градина.

-отговаря за нанесените имуществени вреди на материалната база

-

Чл.31. Организационни функции

1. Организира и провежда педагогическата си дейност в съответствие с изискванията към неговата работа, определени в различните нормативни актове и образователни документи.

2. Води установената задължителна документация свързана с неговата дейност.

3. Участва в работата на Педагогическия съвет, изпълнява решения на ПС, различни организационни и методически форми и инициативи, свързани с дейността на ДГ.

4. Отговаря за състоянието и обогатяването на поверената му материално-техническа база.

Чл. 32. Опазване живота и здравето на децата.

1. Носи отговорност за опазване живота, психическото физическото състояние на децата по време на учебни занимания и ситуации през работното си време и при други форми на дейности, организирани от ДГ.

2. Следи за здравословното състояние на децата и контролира спазването на здравно-хигиенните норми и изисквания.

3. Съветва и учи децата за спазване на правилата за безопасност при работа с различни материали и предмети.

4. Обучава децата в спазване на правилата по безопасност и култура на движението.

5. При отсъствие на мед. Сестра прегледите на децата се извърват от учителките първа смяна на групите и се отразяват в тетрадките.



VІІ.РОДИТЕЛИ



Чл.33.Родителите имат право да получават редовно сведения за резултатите от възпитанието и обучението на децата си.

Чл.34.Детската градина с готовност подкрепя и участие на родители при организиране на събития,празници,както и интересни идеи.

Чл.35.Родителят се задължава:

-да осигурява редовно посещение на детската градина от страна на детето.

-да поддържа постоянен контакт с учителките.

-да посещава редовно родителски срещи.

-да заплаща определената от община Девин такса за месеца в определените срокове.



VІІІ.ПРОФЕСИОНАЛНА И КОЛЕГИАЛНА ЕТИКА



Чл. 36.. Зачита и защитава личното достойнство, правата и индивидуалността на всяко дете и неговото семейство.

Чл. 37. Не нарушава правата и накърнява личното достойнство на детето.

Чл. 38. Спазва професионалната и колегиална етика.

Чл. 39. Работи за утвърждаване на възпитателно-образователната работа в ДГ.





ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ДОКУМЕНТАЦИЯ



І.В ЦДГ “Радост” се води следната задължителна документация с определени срокове за нейното съхранение:

1. Книга за протоколите от заседанията от ПС. – срок на съхранение посоянен, съхранява Директора.

2. Книга за регистриране заповедите на Директора – оригиналите се съхраняват в 2 класьора.

2.1. Трудови договори, доп. Споразумения, заповед за прекратяване на трудовите правоотношения – съхранение в архив 50 години.

2.2. Други заповеди свързани с дейноста на детската градина – съхранение 20 години.

3. Книга за контролната дейност на директора – съхранение от директора 5 години.

4. Книга за регистриране проверките на контролните органи на МОН. – съхранение от директора 5 години

5. Дневник за входяща кореспонденция – съхранение от директора 5 години

6. Дневник за изходяща кореспонденция - съхранение от директора 5 години

7. Книга за регистриране на даренията – води се от председателя на комисията по даренията

8. Свидетелство за дарение – издава се в два еднообразни екземпляра, един за дарителя и един за класьора към книгата. Срок за съхранение постоянен.

9. Летописна книга – срок на съхранение постоянен.

10. Книга за санитарно състояние – Предназначена за регистриране контролната дейност на органите на ХЕИ – срок на съхранение постоянен.

11. Дневници на групи – Водят се от учителките – срок на съхранение 5 години.

12. Удостоверение за преместване на дете от подготвителна група – регистрира се в изходящия дневник, описва се в дневника на групата на страницата с резултатите по образователни направления за детето и в книгата за подлежащите на задължително обучение деца до 16 годишна възраст.

13. Удостоверение за завършена подготвителна група – регистрира се в изходящия дневник , подпечатва се с кръглия печат на детската градина върху подписа на директора.

14. Книга за заповиде за храна – съхранява се в архива до следващата финансова ревизия, води се от учителките и се подпечатва от директора.

15. Материална книга за взетите учебни часове – води се от учителките, подпечатва се от директора, съхранява се в архива до следващата финансова ревизия.



ІІ. На основание Чл. 156, ал. 3 от ППЗНП и решение на ПС в детската градина се водят и други документи:

1. Учителите водят тетрадка за планиране на УВР и 2 бр. Папки, описани в чл. , т. От ПВТР.

2.Домакините водят:

- тетрадка за отразяване на наличните противопожарни уреди и съоръжения и сроковете на тяхното зареждане.

- инвентарна книга

3. Медицинската сестра води тетрадка с протоколи от месечни проверки на санитарно-хигиенното състояние в детската градина.

- съхранява книгата за санитарното състояние;

- съхранява папка с препоръки на ХЕИ и следи тяхното изпълнение.

- изработва месечния продуктов набор.

- написва съставеното от комисията седмично меню и го поставя на двата входа за информация на родителите в петък на предходнат седмица

- води и останалата документация по длажностна си характеристика

- Документи за прием на дете – молба, ксерокопие на акта за раждане, талон за здравословното състояние на детето, мед бележка за липса на контакт със ОЗБ и еднократен отрицателен резултат от изследвания за чревни паразити.



ІІІ. Задължителната документация по този член се съхранява от лицата, които я водят по време на учебната година.

ІV. Тя е валидна до края на учебната година и всяка година се започва на ново.



ІХ.МАТЕРИАЛНО – ТЕХНИЧЕСКА БАЗА



Чл. 42. Инвентаризация и брак в детската градина се извършва съгласно изискванията на Закона за счетоводството и по съгласуван график със счетоводството.

Чл. 43. При брак, повреда или похабяване на инвентар по време на работа в детската градина се съставя протокол и се подписва от директора и домакина.

Чл. 44. Работниците и служителите отговарят имуществено за вредата , която се причинили по небрежност или по повод изпълнението на трудовите си задължения по реда на КТ.

Чл. 45. Забранява се внасянето на вещи и предмети, които не отговарят на предмета на дейност на детското задължение.

Чл. 46. При констатиране на такава необявена официално наличност, ту се заприходява в полза на детското заведение.



Х. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ



1. Този правилник се издава на основание чл. 181 от КТ.

2. Правилникът за вътрешния трудов ред е установен със Заповед №.....от директора и е сведен до знанието на колектива на Общо събрание с Протокол №1 от 18.09 2009г.

3. Правилникът влиза в сила от 15.09.2009г. и отменя действащия до тази дата правилник.

4. Директорът издава заповеди, с които да регламентира неуредените с този правилник или други нормативни актове въпроси.

5. Актуализирането на Правилника се извършва чрез заповед на директора в началото на всяка учебна година.

6. Директорът запознава с Правилника за вътрешния трудов ред всеки новопостъпил служител в 3 дневен срок от назначаването му.

7. Учителите запознават родителите с двата правилника на родителските срещи в началото на учебната година.

8. Правилникът се поставя на достъпно за всеки служител и родител място.

9. Копие от правилника се съхранява в дирекцията на ЦДГ “ Радост” – с.Гьоврен и филиал Триград.



Директор:

/ Руфие Шанова/



П Р А В И Л Н И К


ЗА



Д Е Й Н О С Т Т А



НА



ЦДГ “Радост “ с.Гьоврен,общена Девин



учебна 2009 /2010година





Изготвил :

/Руфие Шанова /


Г ЛА В А П Ъ Р В А



ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ



чл.1.Правилникът урежда устройството, организацията и ръководството на ЦДГ ,,Радост”, условията за приемане и отписване на децата в него, правата и задълженията на всички участници във възпитателно-образователния процес и медицинско обслужване.



Чл.2.ЦДГ ,,Радост” с.Гьоврен е общинска детска градина, открита 1971г., новата сграда функционира от 01.12.1989г. и филиал в с.Триград за деца от 3-6г, работи целодневно и е подготвителна институция в системата на народната просвета.

Възпитанието и обучението на децата се осъществява според програмата ,,Ръка за ръка” на издателство ,,Просвета, утвърдена от МОН и се провежда съобразно ДОИ, а в целодневната група в с.Триград обучението се осъществява според програмата на издателство Изкуства



Чл.3.Издръжката на ЦДГ и здравното обслужване се осъществява община Девин.



Чл.4.В детското заведение се отглеждат и възпитават деца в три смесени целодневни групи.



Чл.5.Детското заведение осигурява необходмите условия за физическо нравственно и социално развитие на децата, гарантира техните права,свободи и сигурност, достоинство и уважение, възпитава ги в дух на мир и толерантност, приобщава ги към българските традиции и културни ценности.





Г Л А В А     В Т О Р А



ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО



РАЗДЕЛ І



ПРИЕМАНЕ И ОТПИСВАНЕ НА ДЕЦАТА.ТАКСИ

.

Чл.6.Приемането на децата в ЦДГ се осъществява по желание на родителите,чрез писменното им заявление през цялата година.



Чл.7.При постъпване на детето в детското заведение се представят следните документи:

 Акт за раждане на детето

 Медицински изследвания на детето и родителите,имунизационен паспорт

 Бележка от личния лекар

 При отцъствие на детето от детскто заведение за повече от 10 дена

родителите представят медицинска бележка за ОЗБ и паразити.

Чл.8.Децата се отписват от детското заведение :

- по желание на родителите

- при записване в първи клас

- при неизплащане на такси -1 месец



ЗАПЛАЩАНЕ НА ТАКСИ



Чл.9.За дните, през които детето е посещавало ЦДГ, родителите заплащат такса определена от нормативните решения на закона за местните данъци и такси и решение на Общинския съвет на община Девин - 40лв.месечно.



Чл.10.Отстъпка от заплащаната такса ползуват семейства които имат:

 Две и повече деца /второто 50% /

 Самотни майки и сираци





Чл.11.Такса не заплащат многодетни семейства с три и повече деца.



Чл.12.Такса не се заплаща за дните през които детето не е посещавало ЦДГ, но е представило медицинска бележка .

Чл.13.Децата се предават на родителите от 16.30ч.-18.30ч. в удобно за тях време.



Чл.14.Децата могат да отцъствуват при отпуск от родителите,по болест домашни причини , като за отцъствие повече от 3 дни се представят бележки от личния лекар.

РАЗДЕЛ ІІ



ЕЖЕДНЕВЕН ПРИЕМ , РАБОТНО ВРЕМЕ, ДЕТСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ



Чл.15.Ежедневния прием на децата се извършва от 7.30ч. до 8.30ч. от учителките.



Чл.16.Воденето и взимането на децата от детското заведение става от родителите на децата или упълномощено от тях лице.



Чл.17.

ал.1/ В детското заведение се приготвя храна според изискванията на СРИОКОЗ за рационално хранене.



ал.2/ Менюто се изработва от комисия в състав:директор, медицинско лице, готвач, домокин .



ал.3 /Продуктите за приготвяне на храната се приемат ежедневно от склада в присъствието на : готвач, домакин, медиц. лице, дежурен учител.

Отговорността за качеството и количството на храната , както за влаганите продукти е на готвача.



ал.4 /Контролът за качеството на храната се осъществява от директора и

медицинското лице в съотвествие със системата НАССП.



ал.5 / От храната ежедненво се оставят проби , които се съхраняват при темпетарура от 0-4 градуса 48 часа.



ал.6 / Храната в групите се разпределя и поднася на децата от чистачките и помощник-възпитателката под контрола на учителките.

ал.7/Директорът, медиц.лице и учителките ежедневно контролират качеството , количеството и консумирането на храната от децата.







РАЗДЕЛ ІІІ



ОТГОВОРНОСТИ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РОДИТЕЛИТЕ



чл.18

/1/Родителите на приетите деца помагат на учителките и мед. лице в

Осигуряване на оптимални условия за развитието и възпитанието на

децата в детското заведение.



/2/Полагат грижи за децата си съобразно Семейния кодекс,Конвенцията за правата на детето и Закона за закрила на детето /ДВ.48 от 13.06.2000 /



/3/Участва в избирането на родителски актив,настоятелство и в изпълниние на взетите от тях решеия.



/4/Прави предложения за подобряване на възпитателната работа и обогатяване на материалната база и взаимодействието със социално-педагогически фактори.



РАЗДЕЛ ІV



РЪКОВОДСТВО .ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ.







чл.19Детското заведение се управлява от Директор и педагогичеки съвет.



1/.Директорът е орган на управление на ЦДГ.

2/.Директорът ръководи цялата дейност на детската градина-Гьоврен и Триград и я представлява пред всички държавни и общественни институции и органи.

3/.Директорът носи отговорност за създаване на всички необходими условия за огранизирането и качеството на учебно-възпитателния процес.

4/.Директорът полага грижи за здравето на децата и работещия персонал.

5/.Отговаря за материално-техническата база в ЦДГ.

6/.Сключва и прекратява договорите с педагогическия и непедагогическия персонал.

7./Отговаря за правилното водене на документацията в ЦДГ ,поставя печата.

8/.Директорът организира контролира,оценява работата на персонала и се отчита пред Педагогическия съвет.

9/.Отговаря за повишаване на квалификацията на работещите и съдейства за тяхната методическа подготовка.

10/.Отговаря за всички въпроси свързани с дейността на ЦДГ.

11/.Въпросите свързани с дейността на ЦДГ се обсъждат на педагогически съвети и производствени събрания за които се води протокол от учителка и се документират в специална книга.

12/.Директорът установява отношения на сътрудничество и взаимопомощ с родители, училище , други общестненни организации.

13/При отцъствие на директора от детското заведение за по-малко от 30 календарни дни , директора назначава някой от педагогическия екип за свой замастник със заповед.



чл.20Директорът е председател на Педагогическия съвет,осигурява обсъждането на основните въпроси,вземането на целесъобразни решения и организира реализирането им..



чл.21.Рзпорежданията на Директора /писменни и устни / са задължителни за всички служители на ЦДГ”Радост”с.Гьоврен и филиал Триград.



ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТ



чл.22.Педагогическия съвет е постоянен действащ специализиран орган за управление в детската градина,за обсъждане и решаване на основните въпроси,свързани с организацията и управлението на детското заведение,за възпитателната работа с децата и тяхното здравеопазване.



чл.23.Педагогическия съвет приема Правилника за вътрешния трудов ред в детската градина,избира формите на обучение,учебната програма за обучение и реда за провеждането й,обсъжда и взема решения по анализа на здравното състояние и физическата дееспособност на децата.



чл.24.Педагогическият съвет се свиква най-малко един път на два месеца от директора.Извънредни заседание се свиква при писменно искане на най-малко 1/3 от числения състав на педагогическия съвет.Решенията му се взимат със обикновенно мнозинство на гласовете на присъстващите.Решенията могат да се отменят от самия съвет с квалифицирано мнозинство или от началника на ИО на МОН.

РАЗДЕЛ V



МЕДИЦИНСКО ОБСЛУЖВАНЕ



чл.25..Осъществява се съгласно Наредба № 3 на МНЗ



1.ЦДГ се обслужва от фелшер в с.Гьоврен и сестра в с.Триград ,назначени от община Девин за нуждите на ЦДГ.Води ежедневно филтърните тетрадки на групите.



2.ЦДГ разполага с медицински кабинети, спешен шкаф с медикаменти за първа необходимост.

3.Директорът осигурява необходимата документацияи материали-лични амболаторни карти,теглилки,мерилки,кварцови лампи и други.



4.Медицинското лице измерва на всеки три месеца:

общото физическо състояние на децата ,антропо -метрични измервания,документира в амбул. карти.



4.Медицинското лице съставя месечното менюто и отговаря за утвърждаването му от РИОКОЗ и

следи за изпълнението му



5.Контролира приготвянето на разтворите за дезинфекция.



6.Взема фекални проби на децата на всеки 6 месеца.





РАЗДЕЛ VІ





ВЪЗПИТАТЕЛНА –ОБРАЗОВАТЕЛНА РАБОТА







чл.26.Възпитателно-образователната работа в детската заведение се изпълнява от педагогическия персонал ,чрез творческо изпънение на ДОИ за ПВП,програмите за възпитателно-образовтелна работа в детските градини и съгласно насоките на МОН.



чл.27.Животът на децата се организира съобразно възрастовите им особености и индивидуалните им потребности,като се осигурява необходимо време за игри,занимания,планирани ситуации,хранене,разходки,сън и други дейности.



чл.28.Обстановката в детската градина се организира така че децата да имат свободен достъп на самостоятелен избор на играчки,материали на игри и занимания.



чл.29.Учителките сами преценяват времетраенето,съдържанието,средствата и подходите като стимулират познавателната активност,самостоятелността на избора и свободата на действията,богатството на въображението и уменията на децата да се ориенират в динамично променяща се среда.Изготвя седмично и месечно разпределение.Осигурява необходимите дидактични пособия и материали за ситуациите и игрите.



чл.30.Подготовката на децата за училище една година преди постъпване в първи клас е задължително и се осъществява в подготвителна група.





чл.31.Учителят отговаря за здравето и живота на децата по време на престоя им в детската градина,заедно с чистачката.Осигурява безопасност на децата при провеждане на игрова, учебна ,трудова и други дейности.



чл.32..Повишава научната,професионалната и методичната си квалификация.



чл.33.Изпълнява нормата си за задължителна преподавателска заетост-30часа седмично.Спазва задълженията си определени от нормативните документи и изпълнява препоръките на контролните органи.



Чл.34.Учителят няма право да се отделя от децата без дае осигурилп друго отговорно лице.Да дава медикаменти на децата без лекарско предписание.





НЕПЕДАГОГИЧЕСКИ ПЕРСОНАЛ





чл.35.Чистачките поддържат хигиената и осигуряват благоприятни хигиенни условия,съобразно изискванията за добра обстановка за отглеждане на децата и тяхното възпитание,отговаря за здравето живота на децата заедно с учителките.



чл.36.Ежедневно почиства,дизенфекцира всички помещения,забърсва с влажна кърпа повърхностите,поддържа в чиствид стъклата на прозорците и вратите.Проветрява .



чл.37.Приготвя дезинфекциония разтвор в специално помещение и дезинфикцира всичк помещения.



чл.38.Поддържа приборите и сэдовете за хранене на децата –стерилизира,измива,сервира.Осигурява материали за децата в умивалнята и тоалетните.Пали печката и я поддържа през деця,почиства след свършване на работния ден.



чл.39.Спазва изикванията на РИОКОЗ и инструкциите за правилна експлоатация на уреди-стерилизатор,пералня,разтвори,бойлери,противопожарни правила и други.Изпира бельото на групата .



чл.40.Готвачката оргазира и провежда работата в кухненския блок,съобразно изикванията.Рационално използва дадените от домакина продукти за приготвяне на храната по специално меню и по технология според рецептурна книга.



чл.41.Отговяря за качеството и количеството на храната.Ежедневно заделя проби,като ги съхранява 48 часа при 40градуса..



чл.42Контролира спазването на инструктиите за безопасна работас електрически уреди,изикванията на ХАССЕР.Уведомява за неизправности в случай на аварии.Използва лични предпазни средства.Дезинфекцира кухненския блок и приборите и съдовете в кухнята.



Чл.43.Домакинът поддържа и снабдява детската градина и флиала.,води документацията-складов картотеки,продукти,входящи книги,ежедневницитетрдки по Хасер

чл.44.Води инвентарни книги за нличнт средства на отчет,изготвя требвателни листове за деня,осигурява материали за работа на персонала и дърва.





РАЗДЕЛ VІІ

МАТЕРИАЛНА БАЗА



чл.45.Детската градина се помещава в самастоятелна сграда в с.Гьоврен с капацитет до 120 деца-/ 2 групи/ и филиал в с.Триград в самостоятелна сграда с една група.



РАЗДЕЛVІІІ



ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ









§Този Правилник се издава от директора на основание ЗНП,ППЗНП

в съотвестние с същетвуващата нормативните уредба.



§Правилникът влиза в сила в началото на учебната 2009/2010г.



§Разпоредбите на Правилника са задължителни за всички частници в възпитателно-образователния процес-служители,родтели ,както и всички които посещават детската градина.





Правилникът е приет на педагогечески съвет на 10.09.2009г. с протокол №1











Директор:



/ Руфие Шанова /


Правилник
за безопасни условия на труд


на



ЦДГ “Радост” с.Гьоврен

община Девин,обл.Смолян









1.Правилникът се отнася за педагогическия и непедагогическия персонал в детското заведение в с.Гьоврен и с.Триград -за учители,чистачки,готвачки,домакини,всички деца посещаващи ЦДГ и целодневната група в с.Триград,както и за лицата които се намират в сградите по различен повод,площадки или дворовете.

2.Правилникът урежда правата и задълженията на всички участници в учебно-възпитателния процес и трудовата дейност по осигуряване и кусонтролиране на безопасни условия на възпитание,обучение и труд в ЦДГ.

3.За осигуряване на безопасни условия на възпитание,обучение,труд при провеждане на учебно-възпитателната работа и трудова дейност в ЦДГ се опазват установените от република България единни правила нормативни изисквания по отношение на:

*собственни,наети или предоставени заползуване машини,уреди и инструменти.

*силови и осветители, електрически инсталации, отоплителни,

вентилационни, водопроводни и канализационни инсталации.

*вибрации,шум,чистотана въздуха,

осветеност , течове.

*ергономични условия за възпитание, обучение,труд.

*микроклимат

*съоръжения и медикаменти

*работно облекло,лични предпазни средства

*пренасяне на товари.

4.Организирано предвижване на децата,педагогическия и непедагогическия персонал,като пешеходци или пътници в транспортни средства.

5.Да се осигуряват здравословни и безопасни условия на труд,така че всяка опасност за живота надецата и персонала в сградата да бъде предотвратена,както иборба с риска за възникване.

За целта е необходимо да се спазват следните правила,норми и изисквания:

6.Собственните,наетите или предоставените за ползуване машини и съоръжения-перални машини, електрически бойлери ,стерилизатори, електрически уреди,асансьор, картофобелачка, хлеборезачка, да са технически изправни и безопасни .

7.За всеки уред да има инструкция за начина на ползуване и технология,поставена на видно място.

8.Всеки член на персонала да се инструктира за начина на работа с уредите и съоръженията които ползува в работата си, което да се документира в специална книга.

9.Ежедневно да се включва сутрин и изключва вечер след края на работния ден електрическото захранване в ЦДГ от чистачките

и да се удостоверява в специална книга срещу подпис.

10.Ежедневно да се използуват лични предпазни средства от чистачките готвачките, домакините.

11.На всеки член от персонала работното място да се поддържа в технологическа изправност,а всяка възникнала неизправност която може за засегне безопасността и здравето на работещите или децата да се от страни веднага или в най-кратък срок.

12.Пътищата,аварийните изходи и самите изходи да са свободни по всяко време на деня.

13.При наличие на хора в сградите да не се заключват.

14.Да се правят ежегодни замервания от РИОКОЗ за микроклимата на ЦДГ в с.Гьоврен и с.Триград.

15.Осветителната инсталация да осигурява нужната осветеност от:

*обикновенни лампи -150-200лукса

*луминисцентни лампи -300-400 лукса.

16.Температурата в помещенията през отоплителния сезон да е 18-20градуса

17.Относителната влажност на въздуха да бъде 60-40%.

18.Медикаментите за долекарска помощ да се съхраняват в медицинските стаи ,в специални шкафове ,недостъпни за децата.

19.Дезинфикцшонните и перилни препарати

да се съхраняват в помещения недостъпни за децата.

20.Дератитизационните и дезинсекционните препарати да се поставят от специалист-представител на РИОКОЗ,като се записва в специална книга срещу подпис и запис на препаратите,при за силен контрол от директора.

21.Пренасянето натовари да става –по двама,специален кош за прането, асансьор за храната.

22.Работното облекло на персонала да съответствува на характера на работа.

*учителки-манти, пантофки

*чистачки-манти, кърпи, престилки, ръкавици, ръкохватки, пантофки

*готвачки-манти, престилки, ръкохватки, пантофки

*домакини-манти, пантофки

22.Ежегодно всички работници ЦДГ да минават през медицински преглед ,което се удостоверява в здравните книжки.

*учителките минават през медицински преглед на всеки- 5г.

*антропометрични измервания от личния лекар – на децата /на3м./

*общи профилактични прегледи- на децата

/на3м./

23.Провеждане на инструктажи

*начален - на работно място, ПАБ, БХТ

*периодичен - на всеки 3м. - ПАБ, БХТ

*Извънреден-при необходимост

За начините на действие, правила за безопасност, работа с електрически уреди

24.Ежегодно запознаване на работата и служителите с плана за евакуация при пожар

отиграване с представител на ПАБ гр.Девин

*планът да е поставен на видно място

*пожарогасителите да са поставени в коридорите

*задължително наличие на указателни знаци и стрелки за ориентиране в сградата.

25.При извършване на ремонтни работии др.дейности застрашаващи безопасността на децата ,недопустимо е наличие на деца,хора в сградата.

26.Режимът в ЦДГ и учебно-възпитателната работа трябва да е регламетриран в съотвествие с програмите за детските градини

-Моливко,Анибус










27. Настоящият “ Правилник за безопасни условия на възпита-ние обучение и труд “ се създава на основание чл.5, ал.1 от Инструкция за изискванията за безопасни условия на възпитание , обучение и труд в системата на народната просвета.

28. Правилникът се отнася за децата, педагогическия и непедагогическия персонал на ЦДГ “Радост” с.Гьоврен и филиал Триград както и за децата , които по различни поводи се намират в учебните сгради, площад-ките, терените и други.

29. Правилникът има за цел да определя основни изисквания, които трябва да се спазват при провеждане на обучението , за да се предотвратят евентуални тудови злополуки и заболявания на децата , получени в процеса на теоретичните знания, учебна практика,игри и други или като следсвие от тях. Той е разработен съобразно спецефичните особености на обученето на децата и не отменя изискванията на пра-вилниците по безопасността на труда в съответните отрасли и дейности.

30.Отговорност за изпълнението на Правилника носи ръководсвото на детската градина.

31. Ежегодно на заседание на педагогическия съвет да се разглеж-да състоянието на безопасността на труда при провеждане на обучението, за броя на трудовите злополуки, причините за тях и предприетите мерки за отсраняването им.

II. ЗАДЪЛЖЕНИЯ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИНСТРУКТАЖ ПО БЕЗОПАСНИ УСЛОВИЯ НА ВЪЗПИТАНИЕ , ОБУЧЕНИЕ И ТРУД

1.Инструктаж по безопасни условия на учени-ците се провежда от учителите, а на служителите – от директора на детската градина

2.Инструктажите са:

- начален

- на работното място

- периодичен

- извънреден

3.При предстоящи ваканции, екскурзии,излети, други , се провеждат допълнителни инструктажи срещу подпис от ръководителите на мероприятието.



4.Директорът н а детската градина определя със заповед длъжноснолице, което да осъществява координация и контрол по осигуряване на безопасни условия на ВОТ. Същото лице води и съхранява книга за интруктажите.

5.Длъжностните лица да разработят инструктажи за безопасна работа и ги поставят по работните места, кабинети, машини, проходи, площадки и други.

6. Директорът на детската градина,заедно с представител на общината е задължен да включва мерки за осигуряване на безопасни условия на обучение и труд при сключване на договори с други организацииза самостоятелно или съвместно изпълнение на ремонти , строително-монтажни, трудово-разтоварни и транспортни дейности.

III.ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПРАВИЛА ПО ОХРАНА И БЕЗОПАСНОСТ НА ТРУДА ЗА ДЕЦАТА

Всички деца трябва да знаят и спазват следните правила по безопасност на труда:

1.Всички деца при идване и отиване в детските градини,заедно с родителите си стриктно да спазват правилата за безопасно движение по улиците и пътищата, да пресичат на определените места . Особено да внимават при пресичането на пътните платна. Напомняме , че е забранено пресичането пред спряло и зад спряло превозно средство.

.

2.Забранено е идването в детските градини с ролери ,ролкови кънки, мотопеди, леки коли и други.

3.Забранява се игра с всички видове игри, които застрашават здравето и живота на децата.

4.В детските градини децата са длъжни да спазват следните правила:

а)бързо и точно да изпълняват указанията на учителите за безопасна работа занималните,физкултурния салон , спортните площадки

б) абсолютно е забранено каквато е да е игра с електрическата инсталация и другите инсталации , който създават опасност за живота и здравето на децата.Забранено е пипането на ел. таблото противопожарните кранове и инстументи , водопровоедни кранове и др.

в) забранено е влизането на децата в хранилищата , фискултурните салони ,занималните,спалните,физкултрния салон,площадки без учител.

Г) абсолюно е забранено катеренето по сградата , физкултурния салон , врати , конструкции , тичането пързалянето по коридорите и стълбищата , надвесването на прозорците , поради съществуващата опасност от падане и тежки последици.Забранено е пързалянето по парапетите на стълбите в сгардата и извън нея .

Д) забранена е играта с , и остри прадмети , който могат да причинят пожар и тежки поражения.

Е) при силни ветрове , грамотевични бури и други всички деца заедно с учителя са длъжни веднага да се приберат в сградата и да се движат далеч от прозорците , поради съществуваща опасност от падащи предмети

Ж) през време на излети , както и при провеждане на други мероприятия , децата са длъжни най-стриктно да изпълняват указанията на ръководителите .

5.Абсолютно се забранява извършването на каквито и да са други действия , непосочени в настоящите правила , с които може да се застраши собствения живот или здравето , или живота и здравето на останалите членове на колектива .

IV.ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПРАВИЛА ЗА БЕЗОПАСНИ И ЗДРАВОСЛОВНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД НА ПЕДАГОГИЧEСКИЯ ПЕРСОНАЛ

1. Цялостната работа в детската градина да се организира в съответствие с Правелника за осигуряване на безопасни условия на възпитание , обучение и трид , приет на заседание на педагогическия съвет.

2.Отговорниците по групи и всички учители да следят за стриктно спазване на държавните стандарти и норми по безопасносттаи хигиената на труда и противопожарните норми в детската градина и филиала.

3.В срок до 18.IX. да се направи преглед от отговорниците по групи на същите и те се приведат в съответствие с изискванията на Правилника , а до 25.IX.комисията по ОТ да приеме с протокол за сградите и съоръженията на двора.

4. На15.IX. да се проведат периодичен инстуктаж на персонала и децата по инструкцията за безопасни и здравословни условия на труд като същтият се отарази в книгата за инструктаж.

5. Внимателно учителите да наблюдават поведението на децата по време на учебния процес , активен отдих и по време на хранене и да не допускат нарушения на правилата на безопасност

6.Учители да разясняват на децата възможните последици от евентуални нарушения на изискванията на Правелника за ОБ УВОТ и неправелно боравене със материали,прибори.

7. В случай на злополука да се вземат спешно необходимите мерки за оказване на необходимата медицинска помощ и се съобщи на директора на детската градина.

8. Учителят е длъжен да знае във всеки момент местопребиваването на всяко дете от поверения му клас ( група) и стриктно да спазва разпореждането на ППЗНП и Правилника на детската градина за недопускане отклонение на децата от учебно-възпитателния проце

9.Да се засили контролът на учителите по спазване изискванията

на Правилника на дейността на детската градина и ППЗНП .



10. Всички учители и лели да спазват точно правилата за ползване на електрически уреди –касетофони ,щрайбпроектори , видео , телевизор, кафеварка ,печки и др.,необходими за работа и онагледяване на учебния процес и отдих.

14. Всички учители и лели да идват на работа в удобно облекло и обувки.

15. Забранява се пушенето в сградата на детската градина и филиал Триград.

V. ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПРАВИЛА ЗА БЕЗОПАСНИ И ЗДРАВОСЛОВНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД НА НЕПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПЕРСОНАЛ.

16.Правилникът за безопасни условия на възпитание , обучение и труд се спазва от всички участници в учебно-възпитателния процес.

17.В хода на работния ден служителите са длъжни:

- Стриктно да спазват въведения режим за поддържане хигиената в детската градина.

- Да водят непрекъснато наблюдение върху състоянието на ел.мрежа , печките ,електр. Уреди и водна инсталация в районите си и незабавно докладват за възникналите повреди

- Да проявяват особенно внимание и спазват стриктно изискванията на работа с пожароопасни материали(паркетин, паркетол,корселин , хлорин и хлорна всички служители са длъжни стриктно да спазват изискванията на ВАР)

-Да работят само с изправни и отговарящи на изискванията на ТБ ел.уреди.

-Да проконтролират затварянето на прозорците и чешмите след приключване на работното време.

-Да обръщат поособено внимание на за безопасна работа при почиставане на прозорците, като се забранява излизането от външна страна на прозорците.

-Да се водят наблюдения върху средствата за пожарогасене и ги поддържат в изправност и заредени.

-Да водят наблюдение върху мебелите, материали за работа играчки и да се сигнализира при повреда ,при опасност от падане.

18.ЗАБРАНЯВА СЕ:

А) Използването на ел.уреди (печки и котлони)в неизправност в детската градина ,като трябва да се използват само по предназначение и под личното наблюдение на лелите и кухненския персонал.

Б) Ремонт на ел. мрежата и ел. уредите от неправоспособни лица

В) Съоръжаване на бушоните с нестсндартни патрони или тел.

19.. В случай на пожар и стихийни бедствия :

А) При пожар да се съобщи незабавно на РПО тел. 160 , да се изключи ел. напрежението , да се даде сигнал за тревога и се организира гасенето му.

Б) Да се вземат мерки за евакуация на децата от застрашеното помещение.

20. Всички служители да използват спрциално облекло при различните видове деиности.

VI.ОСНОВНИ ПРОТИВОПОЖАРНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СГРАДИТЕ , ДЕТСКАТА ГРАДИНА В ГЬОВРЕН,ФИЛИАЛА В ТРИГРАД

21.По всяко време до сградата на детсктата градина и филиала Триград, до учебните занималните,спалните,физкултурния салон да се осигурява възможност за свободен достъп.Свободен достъп се осигурява и до всички противопожарни кранове, пособия, съоражения и инструменти.

22.Не се допуща в коридорите, по стълбищата и през входно-изходните врати да бъдат струпани материали, инвентар и др.,които могат да пречат на движението на ученици ,учители и персонал при евакуация.

23.Ключовете за всичkи входно-изходни врати в два комплекта по всяко време ( през работно време) да са в наличност при домакина и лелите и директора на детската градина .

24. Не се допуска под никакъв предлог играта с кибрит .

25. Целият личен състав- деца , педагогически и непедагогически състав се запознават с Противопожарната наредба, и с плана за евакуация при бедствия , аварии и пожар.

26. Про провеждане на масово мероприятие при децата трябва да присъстват задържително учители и лели . които да следят и отговарят за спазване на всички правила по противопожарна охрана.

27. При провеждане на масово мероприятие е забранено :

А) Осъществяване на светлинни ефекти с използване на химически и други вещества , които могат да причинят пожар.

Б) Да се гаси напълно светлината в помещението

В) Разполагане на маси , столове , елха и др. предмети в помещението по начин , който ще затруднява бързото му напускане от присъстващите .

28. Украсяването на новогодишната елха или други подобни с електрически елюминации да се извършва само от правоспособен електротехник, който да спази всички изисквания за електро и пожаро –безопасност.





VII. ОСНОВНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОКАЗВАНЕ НА ПЪРВА ДОЛЕКАРСКА ПОМОЩ ПРИ УВРЕЖДАНЕ ЗДРАВЕТО НА ДЕЦАТА И ПЕРСОНАЛ

29.Обучението на персонала по правилата за първа долекарска помощ се прави по време на установените видове инструктажи по безопасност , хигиена на труда и противопожарна охрана , както и чрез специализираната тематика по ГЗ .

30. В рамките на подготовката на персонала за оказване на първа долекарска помощ , медицинското лице в детската градина и филиала подготвя ( санитарен пост ) , както и зарежда най-малко 1 аптечна чанта, които да са на разположение при излети , екскурзии и други дейности с децата извън детската градина.

31. В медицинските кабинети, под контрола на мед. лице, се поддържа постоянна наличност на определен минимум медикаменти и превързочни материали , съхранявани в шкафове ( чанти).

VIII.ТРУДОВИ ЗЛОПОЛУКИ

32. За всяка трудова злопулука пострадалият непосредственият му ръководител ( учител) или свидетелите на злополуката . незабавно да уведомят Директора на просветното звено или упълномощеното от него длъжностно лице.

33. За всяка трудова злополука ,причинила увреждане на по-вече от трима работещи или деца , както и за всяка злополука , довела до инвалидност или има основание да се предполага , че ще доведат до такива увреждания , незабавно да се уведомява териториалното поделение на НОИ, областната инспекция по труда, другите компетентни органи и регионалния инспекторат по образованието на МОН.

34. Незабавно за взяка допусната трудова злополука ,просветноото звено да организира установяване, разследване ,регисриране и отчитане в съответствие КОДЕКСА ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ОБЩЕСТВЕНО ОСИГУРЯВАНЕ (ДВ , бр. 110/1999 г.) и съоветната Наредба ( ДВ ,бр. 6/2000 г.)

35. Ръководството на просветното звено да проучва причините за всяка станала трудова злополука или професионално заболяване , като предприема мерки за премахване на причините , довели до злополуката (заболяването)




О Р Г А Н И З А Ц И Я  И  К О Н Т Р О Л

на дейностите по осигуряване на безопасни условия на възпитание и труд



1.В ЦДГ се провеждат инструктажи –на работно място,по БХТ,ПАБ с всички работници и служители на всеки 3м.

2.Организацията при провеждане на инструктаж се осигурява от директора, които определя с писменна заповед длъжностното лице, което ще проведе инструктажа.

3.Инструктажите се провеждат в работно време

4.Проведените инструктажи се документират в специална книга срещу подпис на иструктирания.



5.Директорът определя комисия за изпълнение ,координация и контрол по безопасни условия на възпитание,труд.

Трима члена:домакин,профпредседател,учителка-

6.При установени нарушения комисията незабавно информира директора.

7.Извънреден инструктаж се извършва при :

*констатирани нарушения

*ремонтни работи

*приаварии,злополуки,пожар

8.При злополуки да се установяват, регистрират, разследват,съставят протоколи на трудовите злополуки в актова книги и се установява причината за това.

ІХ.ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ВСИЧКИ УЧАСТНИЦИ В ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС.






*Д И Р Е К Т О Р



1.Отговаря за цялостно тоизпълнение на изискванията на правилника за безопасност на труда в ЦДГ,по други нормативни актове,указания и заповеди на МОН и ПАБ

за охрана на труда.

2.Пожарообезопасяване чрез спазване на действуващите норми, правилници, предписания.

3.Създава условия за опазване на здравето,живота,предпазване от рискове и укрепване на здравето на децата ,педаго- гическия и непедагогическия персонал.

4.Упражнява контрол по прилагане и спазване на изискванията за провеждане на иструктажите в ЦДГ.

5.Осигурява изготвяне на инструкциите за правилна и безопасна работа с машини,уреди и инсталации и пожаробезопасност.

6.Осигурява противопожарно оборудване и сигнализация на пътищата за евакуация, правилна екплоатация на електрическите уреди,отоплителни уреди и съоръжения.

7.Директорът организира заедно с личния лекар ,провеждане на всички видове здравни мероприятия,поддържането на реда и хигиената в ЦДГ,двора.

8.Директорът контролира спазването на режима на труд и почивка на децата , работниците,служителите,режима на учебно-

възпитателната работа с децата.





*УЧИТЕЛКИ:



1.Организират и ръководят работата в групите носят отговорност за сигурността на децата при осъществяване на игрова, учебна,трудова,двигателна и други дейности.

2.Контролират състоянието и обезопасяването на електрическите уреди, контакти, отопли -телни тела, температурата в стаите,на въздуха,здравина на леглата,безопасност на играчките на децата,дидактични материали и пособия.

3.Осигурява разположението на децата ,леглата,масичките,столчетата,шкафовете, спрямо изходната врата с цел безпрепят -ственно излизане на децата от стаята в случай на пожар,авария,бедствие.

4.Постоянно да наблюдава действията на децата с оглед недопускане на самоувреждане,

взаимно нараняване и сбиване с други деца.

5.Учителят няма право да се отделя от децата,ако не е осигурил друго отговорно лице .

6.Няма право да извежда децата без придружител извън ЦДГ.

7.Няма право да предаде дете на непознато лице.

8.Няма право да дава медикаменти без контрол от медицинско лице,освен тем пературопонижаващи,витамини,противо кашлячни.

9.Учителите имат право да вземат необходими мерки в случай на злополука за оказване на помощ на детето.Съобщава на директора за инцидента появил се в рамките на работния ден.



*ЧИСТАЧКИТЕ:



1.Поддържат хигиената за осигуряване на

благоприятни и хигиенно съобразени условия и обстановка за отглеждане на децата.

2.Ежедневно почистват и дезинфикцират занималните,спалните,коридорите,офисите, тоалетните мебелите.

3.Приготвянето на разтворите става в специални помещения с предпазни маски и ръкавици по технология.

4.Ежедневно забърсват с влажни кърпи.

5.Поддържат във чист вид стъклата на прозорците,вратите и осигуряват чист въздух и достатъчна влажност,като следят недопускане на течение в присъствие на децата.Проветряват системно.

6.Своевременно почистват и изхвърлят от сградата хранителните и други отпадъци на определени за това места,след края на работния ден

7.Измиват,стерилизират,дезинфекцират приборите и съдовете за хранене,спазват необходимото време за качественното стерилизиране на съдовете-140 градуса.

8.Изплакват обилно с топла вода съдовете и приборите.

9.Следят за редовно снабдяване със сапун,салфетки,кърпи за подсушаване след измиване на ръцете.

10.Не включват уреди издаващи силен шум в присъствието на децата.

11.Изпълняват стриктно инструкциите на РИОКОЗ и мед.лице за технологията на дезинфекционите разтвори.

12.Включват в електрическата мрежа само изправни уреди,а при констатиране на нередности уведомява директора.

13.Чистачките нямат право да поставят в близост до децата електрически уреди.

14.Да включват с мокри ръце и влажен под електрически уреди, да поставя мокри прибори и прибори във включен стерилизатор.



15.Да слага в пералнята бельото, ако пералнята е включена пералнята,да спира с ръце центро –фугата.

16.Да дезинфекцират без предпазни лични средства.



*ГОТВАЧКИТЕ:



1.Контролират спазването на инструкциите за безопасна работа с електрически уреди в кухненския блок.

2.Организират и провеждат работата в кухненския блок съобразно изискванията.

3.Почистват и дезинфекцират кухненския блок,приборите,съдовете.

4.Отговарят за качеството и количеството на храната за децата.Приготвят я по технология.Рационално използуват продуктите.

5.Уведомяват директора за неизправности в случай на авария, трудова злополука и незправност на електрически уреди.

6.Използува уредите според технологията му и начина на действие.

7.Изпълняват всички задължения по БХТ и други нормативни документи за длъжността.

8.Използуват лични предпазни средства.



*ДОМАКИНИ:

1.Поддържат и снабдяват ЦДГс имущество.

2.Водят тетрадки по програмата ХАСЕР

книга за включване и изключване на електрическата мрежа с цел предпазване от пожар през почивните часове.

3.Поддържат в изправност електроуредите и пожарогасителите в ЦДГ.

4.Следят заедно с директора за спазване на начините за употреба на всички електроуреди в ЦДГ-печки,перални,центрофуги и други.

5.Участвуват в комисии по БХТ.



ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ДОКУМЕНТАЦИЯ

на ЦДГ”Радост” за безопасни и здравословни условия на труд.



*Книги за инструктажи

*Инструкции за работа с електрически уреди,препарати

*Актова книга

*Конкректни задължения,правила за безопасност

*Противопожарна наредба

*Евакуационен план



Правилникът е изготвен наоснование-Наредба№3/14.05.1996г./,за инструктажи

/дв.№44 от1996г./,инструкция за изискванията за БУВОТ от 5.07.1996г.,Кодеска на труда.



Правилникът подлежи на актуализация при промяна в нормативните актове в системата на МОН и БХТ.



Правилникът е приет на педагогически съвет на ..25.09.2009г.с протокол № 2





Директор:

/Р.Шанова/